Åpenhetsloven

Om oss

Konsernet JTvedt består av 8 selskaper og er et nasjonalt konsern med utleie av eiendommer til virksomheter innen detaljhandel og tjenesteytende næring, bedrifter i kontor- og lager/logistikklokaler i Norge, samt investering i aksjer og andre finansaktiva.

Retningslinjer og rutiner

Vi har etablert et varslingssystem i tråd med arbeidsmiljøloven for våre ansatte i Norge. For våre kunder, leverandører og andre henvendelser har vi etablert et kontaktpunkt for klager på post@tvedt-eiendom.no.

Vi har arbeidet med aktsomhetsvurderinger i henhold til OECDs retningslinjer siden 1. juli 2022. Styret vil behandle åpenhetsloven som eget tema i møte 06.november 2023. Daglig leder har det overordnede ansvaret for loven, og rapporterer til styret årlig i forbindelse med årsoppgjør. Finansdirektør har ansvaret for vurderingene av våre kunder og leverandører.

Vi vil i første omgang foreta en evaluering på et overordnet nivå av våre kunder med årlig omsetning på MNOK 40 eller mer, heretter omtalt som store kunder. Tilsvarende evaluering vil gjøres av våre store leverandører. Vi gjør for øyeblikket ingen nærmere vurdering av mindre kunder og leverandører, men ser selvsagt over leverandørlisten for å fange opp leverandører som likevel bør evalueres. Per nå er våre store kunder følgende; XXL, Skeidar, Rema 1000, Power Norge, KIWI og PetXL. Evalueringen gjentas årlig. Samt hver gang bedriften får nye kontrakter med store kunder, endrer store leverandører eller gjør vesentlige endringer i bedriften.

Det er iverksatt en prosess for å innarbeide DFØs kontraktsvilkår i alle våre leverandørkontakter. Disse vilkårene vil inkluderes i løpende kontrakter og rammeavtaler, enkeltstående kontrakter og virksomhetens generelle kontraktsvilkår, så langt det er mulig.

Faktiske funn

Vi har kartlagt våre store kunder og leverandører. Basert på offentlig tilgjengelig informasjon og vårt inntrykk, synes risikoen å være lav. Vi har ikke avdekket brudd eller vesentlig risiko for brudd på arbeidstager- eller menneskerettigheter ved vår drift i Norge.

For å forebygge risiko for negative konsekvenser fortsetter vi med evaluering av store kunder og leverandører gjennom informasjonsinnhenting direkte og fra offentlig tilgjengelig informasjon. Ved eventuelle funn iverksetter vi dialog med gjeldende kunde eller leverandør, med mål om at uønsket adferd skal opphøre.

Vi har ikke iverksatt tiltak for å rette opp skade. Dette skyldes at vi ennå ikke har avdekket skade å rette opp. Varslingskanaler er etablert gjennom post@tvedt-eiendom.no.

Alle forespørsler om innsyn bes henvende seg til vår e-post post@tvedt-eiendom.no, hvor vi ukentlig besvarer spørsmål. Enkle og korte spørsmål i sosiale medier blir besvart direkte, mens mer omfattende spørsmål bes henvende seg på e-posten overfor.